Posted on: 17 maja 2021 Posted by: Joanna Dynerowicz Comments: 0

Pandemia koronawirusa ma zasięg globalny. W zasadzie już od dwóch lat biznes na świecie, począwszy od najmniejszych kilkuosobowych firm, poprzez średnie przedsiębiorstwa, aż do ogromnych, globalnych korporacji doświadcza różnorodnych trudności.

Jak zatem w takich warunkach prowadzić biznes, żeby przetrwać na rynku? Ile jeszcze może potrwać lockdown? Czy nadejdzie nowa, czwarta fala epidemii? Sytuacja wielu firm z przeróżnych branż wydaje się być bardzo trudna, a często dramatyczna, wiele z nich stoi na skraju bankructwa.

W wielu krajach ogłoszono lockdown i wprowadzono rozmaite obostrzenia sanitarne. Wiele firm zostało zmuszonych do czasowego zamknięcia swoich biznesów i lokali, żeby wymienić tylko restauracje, fryzjerów, salony kosmetyczne czy przeprowadzki Warszawa. Transport i logistyka też nie funkcjonują tak, jak powinny. Zawieszonych jest wiele połączeń lotniczych, w tym także cargo. Obowiązują kwarantanny przy wjeździe i wyjeździe z określonych krajów.

Zauważalny jest trend przenoszenia stacjonarnej działalności gospodarczej do internetu. Wiele przedsiębiorstw sprzedaje swoje produkty i usługi jedynie przez sieć i dostarcza je za pomocą Poczty Polskiej czy firm kurierskich. Wydaje się, że właśnie internet jest miejscem, gdzie możemy pozyskać nowych klientów. Jak do nich dotrzeć? Najprostszą strategią i w zasadzie koniecznością są wysprzedaże, np. kolekcji sklepów odzieżowych – możemy spotkać się tu z przecenami o nawet kilkadziesiąt procent. Innym rozwiązaniem jest poszerzenie naszej oferty firmowej, dobrym przykładem są tu internetowe sklepy ogrodnicze. Jeżeli firma funkcjonuje w branży czas wolny i hobby, to właśnie jej produkty i usługi mają szansę na wypełnienie czasu znudzonych i zdenerwowanych ludzi, którzy muszą spędzać czas zamknięci w czterech ścianach. Jeszcze inną strategią jest systematyczne redagowanie newsletterów firmowych. Jest to szansa na pozyskanie bazy nowych adresów e-mailowych – w zamian możemy zaoferować klientom zniżki na pierwsze czy kolejne zakupy od określonej kwoty lub bezpłatną przesyłkę.

Niestety nie wszystkie branże mogą sobie pozwolić na pracę przez internet. Alternatywą wydaje się praca przez telefon, np. w formie teleporady. Na taką formę działalności mogą sobie pozwolić np. przychodnie lekarskie czy firmy doradcze.

Podsumowując, aby nasza firma przetrwała w dobie koronawirusa, potrzebna jest dywersyfikacja działań biznesowych, najczęściej jest to przeniesienie działalności gospodarczej do internetu i oferowanie dużych, kilkudziesięcioprocentowych promocji.